От първото излизане на играта „God of War” за PlayStation 2 преди 15 години франчайзът се превръща в световна сензация, многократно награждаван, продал над 3 милиона копия по целия свят и обявен за една от най-популярните игри на 2019 г. Последното издание на играта, което излиза през 2018, я връща обратно на върха, с разширяване на вселената в посока Скандинавия и нордическата митология. Но последното издание е интересно не само като игра – самата история по създаването му представлява епична сага. Историята на „God of War” този път не остава само на екрана – тя се превръща в документален филм за работата по играта и най-вече – и най-впечатляващо – в официална новелизация. Макар и написана по играта, а не нейно вдъхновение, книгата спокойно се нарежда до други любими франчайзи от гейминг света като „Вещерът” и „Метро 2033”.
Историята от новелизацията, базирана на последното издание на играта, идва в повратен момент за франчайза. Студиото, отговорно за създаването на играта, определя образа на главния герой Кратос като „токсичен” и дори желаят изцяло да го изключат от продълженията на играта. В действителност Кратос започва в играта като антагонист – или антигерой – и е проектиран целенасочено за да не събужда симпатии у играчите.
Но с напредването на франчайза в студиото Santa Monica се появяват силни настроения за коренна промяна в посоката на играта. Искат нов герой. Създателят на играта, Кори Барлог, полага огромни усилия, за да убеди екипа си да задържи Кратос. В крайна сметка Барлог успява с предложение за сюжет, в който антигероят преживява промяна и се пречиства от най-лошите си черти. Така е създаден синът на Кратос, Атрей, който е едновременно котва за Кратос, връщайки го обратно към човещината в сърцето му, и негова емоционална противоположност.
„Тази игра показва как Кратос учи сина си да бъде бог, а синът му учи Кратос как отново да стане човек” – казва самият Барлог. За да се запази силната връзка между книгата и играта – връзка, която предишните новелизации по стари издания, не споделят – със задачата да напише романа се заема не друг, а бащата на самия Кори Барлог – Джеймс М. Барлог. Сякаш ироничен ход на съдбата, паралелно проследяващ силната връзка между Кратос и Атрей, „херкулесовото усилие по възраждането на играта” също е съвместно усилие на баща и син.
Сюжетът в оригиналната игра „God of War” се развива в Древна Гърция, изпълнена с богове и чудовища от гръцката митология. Обхванатият от огнена ярост Кратос, търсещ отмъщение към олимпийските богове, задето са причинили смъртта на цялото му семейство, сее смърт из цяла Гърция в преследване на бога на войната Арес. Самият Кратос е полубог – син на Зевс Гръмовержец – и въоръжен с Остриетата на Хаоса, в крайна сметка сам спечелва титлата бог на войната. Прокълнат от своята полусестра, Атина Палада, навсякъде да носи със себе си Остриетата на Хаоса и никога да не може да се отърве от тях, Кратос изглежда обречен на жестокост и кръвопролитие.
В последното издание обаче историята поема в нова посока. Утолил жаждата си за отмъщение в Елада, Кратос вече живее в северните гори на Скандинавия, в света на нордическите божества и митологични създания. Той е заменил Остриетата на Хаоса с брадва и гневът му – макар и все още дремещ под повърхността – вече е уталожен. Кратос отново е баща, създал семейство за кратко с Фрея, преди трагичната ѝ смърт. Сега бащата, измъчван от кръвопролитните си грешки от времето, когато бе Духът на Спарта, се грижи най-вече за оцеляването на сина си – и за възпитанието му, така че да не повтори неговата собствена съдба. „God of War” 2018 разказва прочувствена, лична и трогателна история, в която Кратос и Атрей оставят усамотения си дом дълбоко в нордическите гори, за да изпълнят последното желание на майката на Атрей и да разпръснат праха ѝ от върха на най-високата планина във всичките девет земи.
Тази простичка история се превръща в епично пътешествие, преминаващо през различни страни, митологии, но най-вече в разказ за пътя на баща и син, които никога не са били близки, един към друг. Това дава дълбочина на героя на Кратос, каквато не сме виждали преди. Обстановката, митологичният заряд, чудовищата, локациите, диалогът, оръжията, битките – всичко това е добре познато на феновете на играта, но разказваческият стил и емоциите, които историята събужда у играча, са на ново ниво. Тролове, елфи, дракони, полубогове, богове – враговете са много. И само това Кратос да се научи как да бъде бащата, от когото Атрей има нужда, а Атрей да се превърне от дете в млад мъж, може да ги прекара през предизвикателствата. Дали Атрей е достатъчно силен, за да се справи със задачите? Двамата могат ли да си имат взаимно доверие? А могат ли да се примирят с истината за собствената си природа?
Барлог Старши се е справил страхотно с превръщането на игра в книга и вдъхва темпото и живота на играта в текста, като пази ядрото на основната история. Който е фен на играта, лесно ще стане фен на книгата. Книгата дава на феновете допълнително потапяне във впечатляващия с размаха и широтата си свят на „God of War”, което да държат до плейстейшъна. Но за тези, които никога не са играли играта преди, книгата може да се превърне във вдъхновяваща приключенска история сама за себе си, която обединява световете на старогръцката и скандинавската митология и се нарежда до други любими франчайзи като „Пърси Джаксън” и „Магнус Чейс” на Рик Риърдън.
Поръчай книгата „God of War: Официалната новелизация“ ТУК
Остави коментар